Optiker Kolstad – Forenkling av budskap med animasjonsfilm

Samsyn? Hva er det? Hva med fiksasjonsdisparitet? ūüė¨
Dette var fremmedord for oss da vi for f√łrste gang satte oss ned med Optiker Kolstad.

For omtrent ett √•r siden ringte vi medieby√•ret Optimal Norge (www.optimalnorge.no/) for √• tilby v√•re tjenester og oss selv som en dyktig underleverand√łr av animasjonsfilm. Vi ble invitert til deres lokaler p√• Ryen hvor vi presenterte oss selv og v√•re tjenester foran samtlige kunder√•dgivere p√• deres faste mandagsm√łte.

Det var en hyggelig og nyttig opplevelse, og noe som ledet til at de senere tok kontakt med oss, da deres kunde Optiker Kolstad (www.optikerkolstad.no/) hadde behov for en animasjonsfilm.

Vil du se hvordan vi presenterer leveransen for v√•re kunder? F√łlg lenken og se en lukket versjon av prosjektet: https://app.krock.io/projects/112?share=w-yJKDUTRZ88paq4sSx_3FncS2jUywwp

Utdrag fra prosjektet, vist i prosjektstyringsverkt√łyet Krock.io.

Prosessen vår tar våre kunder stegvis gjennom leveransen, hvor de får full forutsigbarhet. Se prosessen vår her: https://webarbeider.no/arbeidsmetode/

Vi m√łtte til et felles, uforpliktende m√łte med Optimal Norge og Optiker Kolstad for √• se hvordan vi kunne bist√•, og det var da jeg for f√łrste gang ble introdusert for fenomenet fiksasjonsdisparitet.

Det kan v√¶re utfordrende √• markedsf√łre komplekse budskap med kun tekst. Dette var ogs√• tilfellet for samsynsspesialist Optiker Kolstad. Han √łnsket ikke √• lage en video for √• v√¶re direkte selgende, men for √• formidle en kompleks og noe ukjent kompetanse, og bruke dette p√• egen nettside, p√• skjerm i egne lokaler og p√• nett for √łvrig.

At publikum blir oppmerksom p√• noe man kanskje ellers aldri ville tenkt p√• er verdifullt n√•r man driver med samsyn, da folk flest tenker at d√•rlig syn er noe man behandler med vanlige briller eller kontaktlinser. At feil i samsynet ogs√• kan v√¶re √•rsaken til l√¶revansker, plager og smerter i skuldre, hodet og √łyne er noe mange heller ikke er klar over.

Optiker Kolstad, og Optimal Norge, √łnsket √• gj√łre dette budskapet lettfattelig, underholdende og enkelt √• n√• ut med.

Tre ulike designforslag til Optiker Kolstad. De likte karakteren til h√łyre, men √łnsket seg en yngre person.

Endelig karakter og design til Optiker Kolstad.

Formidling av kompleks informasjon

Optiker Kolstad √łnsket √• markedsf√łre sine prismebriller og synstester for mennesker som sliter med feil i samsynet. En slik tilstand kan v√¶re medf√łdt eller oppst√• i tidlig alder, og kan gi symptomer som lese- og l√¶revansker, stivhet i nakke, tr√łtthet, slitne √łyne eller hodepine.

Fenomenet som ligger bak feil i samsynet, der √łyet har et avvik fra det ideelle skarpsynsenteret, kalles for fiksasjonsdisparitet. Mekanismene som ligger bak er noks√• avanserte, og vanskelig √• forst√• uten en forklaringsvideo.

Webarbeider laget derfor en oversiktlig og enkel animasjonsvideo, der samsyn og fiksasjonsdisparitet ble forklart p√• en forst√•elig m√•te. Her er det viktig √• huske p√• hvem videoen er for ‚Äď nemlig helt vanlige forbrukere med synsutfordringer.

Vi laget en video med en animert karakter i hovedrollen. Denne karakteren viser seeren hvordan feil i samsynet kan vanskeliggj√łre dagligdagse gj√łrem√•l som lesing. Samtidig viser vi med enkle animasjoner hva fiksasjonsdisparitet er.

Den f√łrste versjonen gikk for fort. Vi justerte ned tempoet og startet fortellerstemmen noe senere.

Produkter og tjenester forklart med animasjoner

Karakteren i animasjonsvideoen sliter med hodepine, √łyesmerter, tr√łtthet og vond nakke. Hun har ogs√• utfordringer med √• lese. Karakterens misn√łye kommer tydelig frem gjennom ansiktsuttrykk og kroppsspr√•k.

Etter å ha forklart hva fiksasjonsdisparitet og samsyn er, viser animasjonsvideoen at karakteren går til Optiker Kolstad. Her kommer det frem at optikeren har spesialkompetanse innen nettopp samsyn, og at avanserte målemetoder tas i bruk under synstesten.

Vi f√•r ogs√• frem at l√łsningen p√• synsutfordringene er spesialtilpassede prismebriller. S√• snart karakteren f√•r disse brillene p√• seg, smiler hun.

Videoen avsluttes med deres appell: ¬ęOptiker Kolstad ‚Äď briller for √• ha det bedre¬Ľ.

M√•let er √• forenkle et komplekst budskap for de som sliter med feil i samsynet. Det skal ogs√• komme frem at l√łsningen er relativt enkel ‚Äď nemlig synstest og briller hos Optiker Kolstad. Med denne videoen kan optikeren √łke rekkevidden av budskapet og oppn√• √łkt synlighet.

Dette gir forbrukeren fordeler i form av tidsbesparelse og en enklere hverdag. Poenget er at man kan la andre ta seg av tunge og kjedelige arbeidsoppgaver man ikke kan eller vil utf√łre p√• egen h√•nd.

Play Video

Få hjelp til formidling av ditt budskap

Webarbeider har lang erfaring med √• lage forklarende animasjonsvideoer i markedsf√łrings√łyemed (pun intended). Enten du har et enkelt eller avansert budskap kan en video gj√łre det enklere √• n√• ut til din m√•lgruppe.

√ėnsker du √• vite mer om hvordan animasjonsvideo kan hjelpe din bedrift med √• forenkle og forbedre budskap? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. Vi hjelper deg gjerne!

√ėnsker du √• h√łre mer om dette prosjektet?

Vi √łnsker √• skape en √•pen dialog!
Trykk p√• knappen for √• booke et kort webm√łte.