Optiker Kolstad – Forenkling av budskap med animasjonsfilm

Samsyn? Hva er det? Hva med fiksasjonsdisparitet? 😬
Dette var fremmedord for oss da vi for fĂžrste gang satte oss ned med Optiker Kolstad.

For omtrent ett Är siden ringte vi mediebyÄret Optimal Norge (www.optimalnorge.no/) for Ä tilby vÄre tjenester og oss selv som en dyktig underleverandÞr av animasjonsfilm. Vi ble invitert til deres lokaler pÄ Ryen hvor vi presenterte oss selv og vÄre tjenester foran samtlige kunderÄdgivere pÄ deres faste mandagsmÞte.

Det var en hyggelig og nyttig opplevelse, og noe som ledet til at de senere tok kontakt med oss, da deres kunde Optiker Kolstad (www.optikerkolstad.no/) hadde behov for en animasjonsfilm.

Vil du se hvordan vi presenterer leveransen for vÄre kunder? FÞlg lenken og se en lukket versjon av prosjektet: https://app.krock.io/projects/112?share=w-yJKDUTRZ88paq4sSx_3FncS2jUywwp

Utdrag fra prosjektet, vist i prosjektstyringsverktĂžyet Krock.io.

Prosessen vÄr tar vÄre kunder stegvis gjennom leveransen, hvor de fÄr full forutsigbarhet. Se prosessen vÄr her: https://webarbeider.no/arbeidsmetode/

Vi mÞtte til et felles, uforpliktende mÞte med Optimal Norge og Optiker Kolstad for Ä se hvordan vi kunne bistÄ, og det var da jeg for fÞrste gang ble introdusert for fenomenet fiksasjonsdisparitet.

Det kan vÊre utfordrende Ä markedsfÞre komplekse budskap med kun tekst. Dette var ogsÄ tilfellet for samsynsspesialist Optiker Kolstad. Han Þnsket ikke Ä lage en video for Ä vÊre direkte selgende, men for Ä formidle en kompleks og noe ukjent kompetanse, og bruke dette pÄ egen nettside, pÄ skjerm i egne lokaler og pÄ nett for Þvrig.

At publikum blir oppmerksom pÄ noe man kanskje ellers aldri ville tenkt pÄ er verdifullt nÄr man driver med samsyn, da folk flest tenker at dÄrlig syn er noe man behandler med vanlige briller eller kontaktlinser. At feil i samsynet ogsÄ kan vÊre Ärsaken til lÊrevansker, plager og smerter i skuldre, hodet og Þyne er noe mange heller ikke er klar over.

Optiker Kolstad, og Optimal Norge, Þnsket Ä gjÞre dette budskapet lettfattelig, underholdende og enkelt Ä nÄ ut med.

Tre ulike designforslag til Optiker Kolstad. De likte karakteren til hĂžyre, men Ăžnsket seg en yngre person.

Endelig karakter og design til Optiker Kolstad.

Formidling av kompleks informasjon

Optiker Kolstad Þnsket Ä markedsfÞre sine prismebriller og synstester for mennesker som sliter med feil i samsynet. En slik tilstand kan vÊre medfÞdt eller oppstÄ i tidlig alder, og kan gi symptomer som lese- og lÊrevansker, stivhet i nakke, trÞtthet, slitne Þyne eller hodepine.

Fenomenet som ligger bak feil i samsynet, der Þyet har et avvik fra det ideelle skarpsynsenteret, kalles for fiksasjonsdisparitet. Mekanismene som ligger bak er noksÄ avanserte, og vanskelig Ä forstÄ uten en forklaringsvideo.

Webarbeider laget derfor en oversiktlig og enkel animasjonsvideo, der samsyn og fiksasjonsdisparitet ble forklart pĂ„ en forstĂ„elig mĂ„te. Her er det viktig Ă„ huske pĂ„ hvem videoen er for – nemlig helt vanlige forbrukere med synsutfordringer.

Vi laget en video med en animert karakter i hovedrollen. Denne karakteren viser seeren hvordan feil i samsynet kan vanskeliggjÞre dagligdagse gjÞremÄl som lesing. Samtidig viser vi med enkle animasjoner hva fiksasjonsdisparitet er.

Den fĂžrste versjonen gikk for fort. Vi justerte ned tempoet og startet fortellerstemmen noe senere.

Produkter og tjenester forklart med animasjoner

Karakteren i animasjonsvideoen sliter med hodepine, Þyesmerter, trÞtthet og vond nakke. Hun har ogsÄ utfordringer med Ä lese. Karakterens misnÞye kommer tydelig frem gjennom ansiktsuttrykk og kroppssprÄk.

Etter Ä ha forklart hva fiksasjonsdisparitet og samsyn er, viser animasjonsvideoen at karakteren gÄr til Optiker Kolstad. Her kommer det frem at optikeren har spesialkompetanse innen nettopp samsyn, og at avanserte mÄlemetoder tas i bruk under synstesten.

Vi fÄr ogsÄ frem at lÞsningen pÄ synsutfordringene er spesialtilpassede prismebriller. SÄ snart karakteren fÄr disse brillene pÄ seg, smiler hun.

Videoen avsluttes med deres appell: «Optiker Kolstad – briller for Ă„ ha det bedre».

MĂ„let er Ă„ forenkle et komplekst budskap for de som sliter med feil i samsynet. Det skal ogsĂ„ komme frem at lĂžsningen er relativt enkel – nemlig synstest og briller hos Optiker Kolstad. Med denne videoen kan optikeren Ăžke rekkevidden av budskapet og oppnĂ„ Ăžkt synlighet.

Dette gir forbrukeren fordeler i form av tidsbesparelse og en enklere hverdag. Poenget er at man kan la andre ta seg av tunge og kjedelige arbeidsoppgaver man ikke kan eller vil utfÞre pÄ egen hÄnd.

Play Video

FĂ„ hjelp til formidling av ditt budskap

Webarbeider har lang erfaring med Ä lage forklarende animasjonsvideoer i markedsfÞringsÞyemed (pun intended). Enten du har et enkelt eller avansert budskap kan en video gjÞre det enklere Ä nÄ ut til din mÄlgruppe.

Ønsker du Ä vite mer om hvordan animasjonsvideo kan hjelpe din bedrift med Ä forenkle og forbedre budskap? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. Vi hjelper deg gjerne!

Ønsker du Ä hÞre mer om dette prosjektet?

Vi Ăžnsker Ă„ skape en Ă„pen dialog!
Trykk pÄ knappen for Ä booke et kort webmÞte.