Animasjonsfilm til din bedrift
En animasjonsfilm kan være nyttig for bedrifter som ønsker å kommunisere på en enkel og lettfattelig måte. Men hvorfor er det nyttig? Fordi det er nyttig for ditt publikum! Forenklet kommunikasjon gjør det enklere å forstå hva, hvordan og hvorfor, som igjen gjør det enklere å konvertere.
Ønsker du for eksempel å overbevise potensielle kunder om hvorfor varene og tjenestene du selger er det beste alternativet? Da kan en animasjonsfilm være nyttig!
Video er også et effektivt redskap når du ønsker å forklare vedkommende hvordan tjenester og produkter fungerer. Vi skal nå se nærmere på hvordan en bedrift kan dra nytte av en animasjonsfilm, og i hvilke sammenhenger video kan være nyttig.
Fordelaktig for bedriften med animasjonsfilm?
Enhver bedrift som ønsker å oppnå mest mulig effektiv markedsføring og kommunikasjon med kundene, bør vurdere å ta i bruk animasjonsfilm. Det finnes nemlig mange fordeler ved å bruke animasjonsfilm som del av en markedsføringsstrategi.
I tillegg er animasjonsfilm en god måte å formidle intern kommunikasjon. Våre animasjonsfilmer gjør alt fra å introdusere nye ansatte i en bedrift til HMS-opplæring. Vi erstatter kjedelige powerpointer med lettfattelig og underholdende animasjonsfilm.
Effektiv kommunikasjon
Ofte vil en nettside bestå av mye tekst og statiske stillbilder. Dette er ikke dårlig, men vi mennesker leser ofte nettsider på en måte som kan ligne bokstaven F. Man plasserer blikket øverst til venstre, leser så mot høyre, går litt ned og drar blikket ut til høyre igjen før vi avslutter med å dra blikket et stykke ned på siden, før vi så forlater den - alt i formen av bokstaven "F". Det er ikke nødvendigvis så lett å rette kundens fokus mot riktig område på siden, eller dra de inn i det du har skrevet der som du gjerne vil de skal lese. Har du en animasjonsfilm blant alt det statiske innholdet, vil dette fungere som et blikkfang på nettsiden din og tiltrekke seg oppmerksomhet.
Et blikkfang sørger for at potensielle og eksisterende kunder blir oppmerksomme, og du har da en gyllen mulighet til å formidle et viktig budskap. Dette budskapet kan for eksempel være å illustrere for kundene hvor enkle tjenestene dine er. Eller å vise dem hvordan de kan registrere seg på nettsiden din.
I tillegg til å fungere som blikkfang, vil en animasjonsfilm være et ypperlig verktøy når du ønsker å forklare forbrukerne noe. Har du for eksempel en FAQ-side, kan en animasjonsfilm være nyttig å ha blant svar på vanlige spørsmål. Det er tross alt ikke alt som er like enkelt å forklare med kun tekst.
En animasjonsfilm letter med andre ord kommunikasjonen med forbrukerne. Du vil ikke bare enklere kunne fange kundens oppmerksomhet, men du får også mulighet til å yte bedre service. Dette fører til økt kundetilfredshet, noe som naturligvis er ønskelig for enhver bedrift.
Søkemotoroptimalisering
En av de aller største fordelene ved å benytte en animasjonsfilm som del av bedriftens markedsføring, er at videoer har en tendens til å påvirke nettsidens synlighet i søkemotorene. Dette skyldes at videoer er et positivt bidrag til søkemotoroptimalisering (SEO), altså metoder som utføres for at en side skal rankes høyere i Google.
Ifølge undersøkelser skal ikke denne effekten kimses av. Det har nemlig vist seg at en animasjonsfilm eller video kan bidra til at bedriften din har 50 ganger større sannsynlighet for å ranke øverst i Google. Og når bedriftens nettside er øverst i Google, vil selvfølgelig dette være svært gunstig for virksomheten, siden flere besøker nettsiden.
De fleste kjøp, både på bedriftsmarkedet og privatmarkedet, starter med et søk i Google. Det er derfor veldig viktig at bedriftens nettside er synlig i denne søkemotoren. Jo høyere opp på trefflisten til Google nettsiden din er, jo større sannsynlighet er det for at potensielle kunder klikker seg inn på siden.
Sosiale medier
Sjansen for at forbrukere i sosiale medier som Facebook velger å dele innholdet ditt videre, øker også dersom du benytter en animasjonsfilm i innlegget ditt. Ifølge undersøkelser øker ikke graden av deling bare litt i forhold til innlegg med kun tekst eller bilder, men med hele 1,200 %! Det er altså en ganske stor økning.
Har du en morsom video, er for eksempel sjansen stor for at forbrukere tagger vennene sine eller deler innlegget videre. Det samme gjelder dersom du har en animasjonsfilm med interessant innhold.
Webarbeider vet at en animasjonsfilm kan være gunstig å dele i sosiale medier, men vi vet også at mange foretrekker å ha lyden av på denne plattformen. Dette skyldes nok at mange Facebook-brukere er innom plattformen mens de er på skolen, bussen eller andre offentlige arenaer. Vi har imidlertid løst denne utfordringen ved å inkludere tekst i videoen.
En animasjonsfilm med tekst sørger for at ingen går glipp av budskapet ditt, selv om lydvolumet er skudd helt ned!
Økt grad av konvertering
En annen fordel ved å bruke animasjonsfilm i bedriftens markedsstrategi, er at videoer bidrar til økt konvertering for bedriften. Dette skyldes blant annet at kundens fokusområde rettes mot ett bestemt budskap, og du kan dermed enklere kontrollere kundens videre handlinger.
Konverteringsrate sier noe om antall potensielle kunder som konverteres til kjøpende kunder. Gjennom undersøkelser har det blitt avdekket at så mange som 81 % av kundene har latt seg overbevise om å gjennomføre en handel grunnet en forklarende animasjonsfilm.
Det sies at dersom bedriften din anvender en animasjonsfilm i markedsføringskampanjen sin, kan dette øke antall konverteringer med så mye som 34 %. Video innen markedsføring vil dessuten bidra til at du kan oppnå 27 % høyere klikkrate.
Det er også verdt å tipse om bruk av animasjonsfilm i e-postkampanjer. Treffer du bra med videoen, kan du faktisk øke e-postens klikkrate med opptil 300 %!
Når kan animasjonsfilm være nyttig for bedriften?
Det er mange situasjoner hvor en animasjonsfilm kan bidra til bedre kommunikasjon med mottakerne. En bedrift vil for eksempel kunne dra nytte av en animasjonsfilm når det er behov for å lære bort avanserte ting (enten til kunder eller forbrukere), eller når det er behov for å overbevise potensielle kunder om å gjennomføre en handling (f.eks. kjøp).
Både små og store bedrifter kan ha bruk for videoer, og det har ingenting å si hvilken bransje du opererer i, eller om det er privat eller offentlig sektor. Her er en oversikt over situasjoner der en animasjonsfilm kan komme til nytte for bedriften din:
- E-læring: Skal du lære opp ansatte eller forklare studenter noe? En animasjonsfilm er et ypperlig læringsverktøy for bedrifter.
- FAQ-sider: Med en animasjonsfilm i FAQ-seksjonen, kan du enkelt forklare forbrukerne svaret på hyppig stilte spørsmål.
- Markedsføring: En animasjonsfilm er ypperlig å bruke innen markedsføring, enten du skal markedsføre via e-post, sosiale medier, nettsiden din eller andre plattformer.
Prøv animasjonsfilm til din bedrift!
Dersom din bedrift har behov for en forklarende eller overbevisende animasjonsfilm, kan du kontakte oss i dag!
Vi har levert animasjonsfilmer til en rekke norsk bedrifter, og nå gleder vi oss til å også bli kjent med deg!
Ønsker du å ta en samtale med oss?
Har du et utfordrende budskap, eller bare ønsker tips og råd?
Velg tid under for et kort videomøte og la oss bli kjent, så kommer vi med gode løsningsforslag til dere!
Del innlegget: